نحوه تهیه اسید بوریک از بوراکس + توضیح کامل واکنش‌ها

اسید بوریک با فرمول H3BO3 یا B(OH)3 یک ترکیب شیمیایی با ساختاری از بور، هیدروژن و اکسیژن است که به صورت پودر سفید یا بلورهای بی‌رنگ و سفید در صنعت و آزمایشگاه سنتز می‌شود. این سنتز با ماده‌ای به نام بوراکس که غنی از عنصر بور است و با یک اسید قوی انجام می‌گیرد. لذا ما در روش صنعتی بیشتر شاهد تهیه اسید بوریک از بوراکس به همراه اسیدهای قوی همچون HCl و H2SO4 هستیم. واکنشی که بین این دو ماده انجام می‌گیرد، محصول جانبی اسیدی را به همراه دارد که این محصول می‌تواند دوباره به واکنش تهیه بوریک اسید از بوراکس برگردد و به این ترتیب در مصرف مواد اولیه نیز صرفه جویی شود.
تهیه اسید بوریک از بوراکس
آنچه در این مطلب خواهید خواند

حال در این نوشته از آوینا تجارت اطلس قصد داریم به آموزش ساخت اسید بوریک از بوراکس و اسید قوی بپردازیم و مزایای استفاده از این روش را برای تهیه ی اسید بوریک از بوراکس بازگو کنیم.

توضیح روش‌های تهیه اسید بوریک از بوراکس

اسید بوریک به روش‌های مختلف تهیه می‌شود که یکی از این روش‌های رایج، آزمایش تهیه اسید بوریک از بوراکس است. در طی این واکنش، از اسیدهای قوی برای تهیه اسید بوریک استفاده می‌کنند تا محیط شدیدا اسیدی شود و واکنش به صورت برگشت ناپذیر تکمیل شود. در ذیل به مراحل واکنش تهیه بوریک اسید از بوراکس اشاره می‌کنیم:

آماده کردن محلول بوراکس

برای سنتز بوریک اسید با استفاده از سولفوریک اسید، قبل از هر چیزی، پودر بوراکس سدیم ده آبه (Na2B4O7.10H2O) را در آب حل می‌کنیم. در آزمایشگاه به ازای هر 30 گرم بوراکس، 80 میلی‌لیتر آب جهت حل شدن بوراکس در آب استفاده می‌شود.

اسید بوریک از بوراکس

افزودن محلول اسید

پس از آن به آرامی سولفوریک اسید را به محلول بوراکس اضافه می‌کنیم تا محلول شدیدا اسیدی شده و pH آن به صفر نزدیک شود. (البته به جای سولفوریک اسید می‌توان از هیدروکلریک اسید نیز استفاده کرد.) معمولا در مقیاس آزمایشگاهی 6 میلی‌لیتر اسید سولفوریک غلیظ را در 30 میلی‌لیتر آب حل و بعد کم کم به بوراکس اضافه می‌کنند.

تهیه اسید بوریک از بوراکس

واکنش تهیه اسید بوریک از بوراکس

در طی واکنش اسید سولفوریک با بوراکس، ابتدا محلول اشباع تشکیل می‌شود.

Na2B4O7+5H2O +H2SO4→4H3BO3+Na2SO4

متبلور کردن محلول و تشکیل کریستال

پس از ایجاد محلول اشباع و داغ و پس از سرد شدن آن، ترکیب را در خلا متبلور می‌کنند.

فیلتراسیون

در این حالت کریستال‌های بوریک اسید تشکیل می‌شود و این کریستال‌های اسید بوریک از فیلتر رد می‌شوند.

تصفیه و خالص سازی

بوریک اسید خام با ناخالصی، این بار با تبلور دوباره از طریق آب داغ به بوریک اسید خالص تبدیل می‌شود تا آماده بسته بندی و فروش شود.

تجهیزات موردنیاز برای تولید اسید بوریک از بوراکس

در این بخش، در مقیاس آزمایشگاهی و صنعتی، به تجهیزات و ابزاری که برای تهیه اسید بوریک از بوراکس استفاده می‌شود، اشاره می‌کنیم. بدون شک در صنعت از ابزار مجهز و پیشرفته‌تری برای واکنش تهیه اسید بوریک از بوراکس استفاده می‌کنند و این در حالی است که در آزمایشگاه به ابزار و تجهیزات ساده‌تری برای تهیه ی اسید بوریک از بوراکس نیاز داریم.

تجهیزات و ابزار مورد نیاز برای تهیه اسید بوریک از بوراکس در آزمایشگاه

پودر بوراکس، محلول اسید سولفوریک غلیظ یا اسید کلریدریک غلیظ، پیپت، قیف جدا کننده، کاغذ صافی، سه پایه شعله، توری نسوز، گیره و متیل الکل

تجهیزات و ابزار مورد نیاز برای تهیه اسید بوریک از بوراکس در صنعت

راکتور یا تانک میکسینگ، سیستم گرمایش (منبع حرارتی)، سیستم خنک کننده، سیستم فیتراسیون، اپراتور برای کریستاله کردن و تغلیظ محلول نهایی، واحد تبلور، مخازن نگهداری مواد اولیه، لوله و شیرآلات برای انتقال مواد در مراحل مختلف

ابزار تهیه اسید بوریک از بوراکس

مزایای استفاده از بوراکس برای تولید اسید بوریک 

  • بوراکس در مقایسه با سایر مشتقات بور برای تهیه اسید بوریک در دسترس‌تر است و از این جهت گزینه‌‌ای مقرون به صرفه محسوب می‌شود.
  • زمانی که از فرایند تصفیه و تبلور برای خالص سازی اسید بوریک از بوراکس استفاده می‌شود، ماده نهایی سنتز شده با خلوص بالایی به دست می‌آید.
  • آزمایش تهیه اسید بوریک از بوراکس ساده است و همین امر پیچیدگی فرایندهای تولید این ترکیب را کاهش می‌دهد.
  • محصول جانبی تولید شده در واکنش تهیه بوریک اسید از بوراکس می‌تواند دوباره به واکنش برگردد و به این ترتیب در مصرف مواد شیمیایی دخیل در تولید این ماده صرفه جویی شود.

چرا باید اسید بوریک را از آوینا تجارت اطلس تهیه کنید؟

اسید بوریک ماده‌ای پرکاربرد در پزشکی، کشاورزی، صنایع غذایی، مواد شوینده و آرایشی و بهداشتی است که به روش‌های گوناگونی تولید می‌شود. یکی از این روش‌ها که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه‌تر است و ماده‌ای با خلوص بالا به دست می‌دهد، تهیه اسید بوریک از بوراکس است. اسید بوریکی که در آوینا تجارت اطلس به فروش می‌رسد نیز از بیشترین خلوص برخوردار بوده و از کشور ترکیه تهیه می‌شود.

شرکت آوینا تجارت اطلس با همکاری مستقیم با شرکت تولید کننده اسید بوریک در ترکیه، توانسته با حذف واسطه‌ها و توافق با این شرکت، اسید بوریک را با قیمتی بسیار مناسب و به قیمت عمده در اختیار صاحبان صنعت قرار دهد. اگر قصد خرید این ماده را دارید، ابتدا به صفحه محصول اسید بوریک مراجعه کنید و سپس با کارشناسان ما تماس بگیرید تا در خصوص نحوه ثبت سفارش و اطلاعات تکمیلی در مورد این ماده شما را راهنمایی کنند.

اشتراک گذاری:
مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه
0 مورد سبد خرید
حساب من
سفارش مواد شیمیایی و کشاورزی
+ استعلام قیمت